Regelmatig hoor ik geluiden uit diverse ondernemersverenigingen dat zij de aansluiting met hun leden aan het verliezen zijn. Teveel negatieve klanken en soms egocentrisch gedrag van haar leden. Zit dat nu in gebrek aan visie van het bestuur of simpelweg in de onderlinge afgunst en kortzichtigheid van diezelfde leden? Ondanks de goedbedoelde pogingen om iedereen te vriend willen houden ontstaat er steeds meer ruis en zelfs een terugloop van leden. Ook de leden die vooruit willen, en de waarde willen inzien van samenwerking, raken gefrustreerd en haken af.
In deze neerwaartse spiraal verliest de vereniging haar identiteit en twijfelt dikwijls zelfs aan haar bestaansrecht. Ook de sterke schouders zien het soms niet meer zitten om te vechten tegen de steeds terugkomende kortzichtigheid.
Is er dan helemaal niets tegen te doen?
Je kunt natuurlijk alle rotte appelen uit de mand gooien. Maar ook daar schiet je niets mee op. De teerling is al geworpen en de twijfel over de kracht van de vereniging heeft vaste grond weten te krijgen. Neen, harde maatregelen zijn hierbij niet de oplossing. Wat wellicht wel kan helpen is een slim loyaliteit programma. Een programma waar de negatieve klanken kunnen worden omgezet in een positief geluid. Neem eens contact op met Creatiefplaza en wellicht zijn er meer wegen die naar Rome kunnen leiden.